Ve městě a na vesnici
Nevlídného zimního počasí jsme při schůzkách v klubovně využili k popisu životních podmínek v lidských sídlech. Ze všeho nejdřív jsme se snažili najít rozdíly mezi životem ve městě a na vesnici.
Město
|
Vesnice
|
+ lepší dostupnost obchodů, škol, lékařské služby
+ větší možnost kulturního a sportovního vyžití
- větší znečištění životního prostředí
- větší dopravní provoz
|
+ snažší dostupnost volné přírody
+ zdravější životní prostředí
- horší dopravní obslužnost
- menší šance najít zaměstnání
|
Stejně jako u lesního ekosystému jsme se seznámili s rostlinnými a živočišnými druhy vyhledávajícími lidská sídla. I tentokrát jsme se rostliny a zvířata naučili poznávat pomocí pexesa a štafetových her. Pro zajímavost jsme dětem vysvětlili např. i to, jaký je rozdíl mezi hnízdem vlaštovky a jiřičky, prozradili jsme si zajímavosti ze života netopýra (roční cyklus, prospěšnost pro člověka). Také jsem si zdůraznili význam udržování drobných pozemků i neudržovaných ploch, protože taková místa, jako jsou např. okraje cest, opuštěné sportovní a stavební plochy, výrazně zvyšují diverzitu (bohatost) druhů. I tentokrát si děti doma připravily povídání buď o svém domácím mazlíčkovi nebo o volně žijícím zvířeti vyhledávajícím lidská sídla.
Hlavním tématem tohoto ekosystému ale bylo ekologicky šetrné chování, a to hlavně nakládání s odpady. Protože produkce stále většího množství odpadů je jedním z problémů životního prostředí, k jehož řešení může výrazně přispět každý z nás, stanovili jsme si za cíl naučit děti poznat základní a běžně se vyskytující druhy odpadů, umět je správně roztřídit a naučit se s nimi zacházet tak, aby jejich zpracování a uložení bylo co nejšetrnější k životnímu prostředí. Pomocí her a praktických cvičení jsme se tak naučili dělit odpad na:
|
Patří
|
Nepatří
|
Papír
|
Noviny, krabice, staré sešity, informační letáky
|
tetrapackové krabice (např. od krabicového mléka, Fruika,…), kopírovací papír
|
Plast
|
Kelímky, igelitové sáčky, PET lahve, polystyren
|
Tetrapackové krabice a jiné kombinované obaly (např. obal od brambůrek s vnitřní hliníkovou folií, některých müsli tyčinek)
|
Sklo
|
Lahve, skleněné střepy
|
Porcelán, střepy zrcadel
|
Bio
|
Zbytky potravin
|
|
Kov
|
Železný šrot
|
Kovové věci s plastovými doplňky
|
Hliník
|
Víčka od jogurtů, alobalová folie od čokolád, plechovky od piva, Coca-coly.
|
Tetrapackové krabice a jiné kombinované obaly (např. obal od brambůrek s vnitřní hliníkovou folií, některých müsli tyčinek)
|
Nebezpečný
|
Baterie, plechovky od barev a olejů, prošlé léky, elektrotechnika
|
|
Zdůraznili jsme si také, že do kontejnerů s tříděným odpadem patří pouze odpadky čisté (tedy ne umaštěný papír, igelitové sáčky se zbytky jídla atd.). Pomocí hrané scénky jsme dětem předvedli, jaký je rozdíl mezi papírem odhozeným do popelnice a odloženým do kontejneru na papír. Tím jsme si vysvětlili, jak se tříděný odpad dále zpracovává, co se z něho vyrábí.
V rámci praktických pokusů jsme na zahradě před klubovnou zakopali do země čtyři různé druhy odpadů (list zelí a ohryzek, noviny a část lepenkové krabice, kelímek od tvarohu a skleněnou lahvičku). Když jsme po půl roce odpadky vykopali, bylo zřejmé, že list zelí a ohryzek se rozložil úplně, papírový odpad měl k dokonalému rozkladu velmi blízko, naproti tomu sklenička ani kelímek žádné stopy rozkladu nenesly.
Za domácí úkol se měli všichni porozhlédnout po svém okolí a zjistit co nejvíce míst, kde jsou umístěny kontejnery na tříděný odpad. Díky tomuto úkolu jsme mohli vytvořit „mapu kontejnerového pokrytí“ Slatiňan.
|
|